آشنایی با حراست
آشنایی با حراست :
(( امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن که هدف آن ایجاد تردید ، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهم ترین راه های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت ، روحیه بسیجی ، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص ها است . )) امام خامنه ایی (حفظه الله)
حراست در لغت به معنی پاسداری و مراقبت کردن می باشد و از لحاظ اداری نهادی است که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .
اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی دانشگاه فعال ، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد .
امام علی ( ع ) در زمان انتصاب مالک اشتر به فرمانداری مصر در قسمتی از نامه خود به مالک ، وی را به قرار دادن افرادی مطمئن جهت اطلاع از وضعیت حیطه فرمانداری امر و می فرمایند : « ... وابعث العیون من اهل الصدق و الوفاء ... »تا کسانیکه در صداقت و وفاداری مورد اطمینان هستند به عنوان مشاوری امین ، وی را در حکومت یاری نمایند .
منشور اخلاقی و سازمانی حراست :
1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان
3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان .
6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان
9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع
12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراستاثرگذار ، تصمیم ساز و پاسخگو
وظایف حراست به طور خلاصه :
1) تعیین صلاحیت
2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده
3) ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
4) طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
5) شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی
6) پیش بینی ، پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی
7) تدوین دستورالعملهای حفاظتی
8) نظارت و کنترل تردد کارکنان و مترددین به تاسیسات و اماکن